“Tapi doktor, saya tak merokok dalam rumah”

“Puan pakai berapa jenis pam asma ye?” tanya Dr. Jason kepada Puan Ainon, wanita Melayu lingkungan umur awal 30-an itu.

“2 pam, doktor. Satu biru, satu coklat,” jawabnya diselangi batuk-batuk.

“Puan boleh tunjukkan macam mana puan pakai pam tu?” Dr. Jason meminta Puan Ainon membuat demonstrasi bagaimana menggunakan pam.

“Bagus puan,” puji Dr. Jason setelah melihat Puan Ainon menunjukkan teknik yang betul menggunakan pam. “Teknik betul dah. Apa yang tak kena ni?” bisik hati Dr. Jason melihat rekod lawatan Puan Ainon ke klinik kesihatan yang kerap. Hampir setiap minggu, pasti mengambil nebulisation, atau dalam bahasa orang awam, gas. Kawalan asma tidak bagus.

“Puan ada kucing di rumah? Karpet? Apa yang selalu buat puan mula rasa batuk dan lepas itu sesak nafas?” tanya Dr. Jason lagi.

“Sejujurnya doktor, saya tidak ada kucing, tidak ada karpet, malam-malam pun tak pasang air-cond,” jawab wanita yang sudah mempunyai 2 anak itu.

“Puan tak merokok kan?” tanya Dr. Jason mahukan kepastian.

“Saya tak merokok doktor. Tapi suami saya merokok,” jawab Puan Ainon, sambil suaranya diperlahankan.

“Haaa, inilah puncanya!” Dr. Jason seolah-olah mendapat satu cahaya yang masuk ke dalam otaknya. Inilah jawapan yang dicari-cari.

“Suami ada di luar?” tanya Dr. Jason. “Jemput dia masuk. Saya nak cakap sikit,” Dr. jason memberitahu Puan Ainon.

Suami Puan Ainon, lelaki 30-an juga, perokok tegar sejak umur 18 tahun. 1 paket 2 hari, bermaksud 6-pack year. Mujurlah suaminya tidak sombong, Dr. Jason pula seorang yang lemah lembut, suaminya turut dan dengar saja nasihatnya.

“Tapi doktor, saya merokok di luar. Dalam rumah saya tak merokok,” tiba-tiba suaminya mencelah.

 

*************************

Ada beberapa perkara yang perokok, keluarga perokok dan orang yang tidak merokok perlu tahu.

1- Walaupun anda merokok di luar, tetapi asap rokok yang melekat di baju, rambut, tangan, muka, mulut, telefon bimbit dan lain-lain membawa risiko yang sama bahaya seperti bahan kimia dari asap rokok yang sebenar. Inilah yang dipanggil sebagai third-hand smoker.

2- Jadi walaupun anda merokok di luar, selagi anda pakai baju yang sama, seluar yang sama, rambut yang sama, tangan yang sama yang tidak dibasuh, kemudian anda menyentuh keluarga anda, maka keluarga anda yang tidak merokok dan tidak berdosa akan mendapat bahaya asap rokok sama seperti anda merokok di hadapan mereka.

3- Apatah lagi kalau anda merokok di dalam rumah. Sofa, kerusi, meja makan, televisyen, perabot, dinding rumah, semua itu akan melekat partikel dan molekul dari bahan kimia rokok anda dan keluarga anda akan terus terdedah dengan bahaya racun dari rokok walaupun anda sudah tidak menghisap rokok.

4- Jika keluarga anda atau orang lain yang tidak merokok berada dalam ruang yang sama sewaktu anda merokok, udara yang tercemar dengan asap rokok anda akan dihidu oleh mereka- walaupun bukan asap secara langsung- dan ini menjadikan mereka sebagai second-hand smoker atau perokok pasif.

5- Second-hand smoker menghirup bahan racun yang boleh menyebabkan kanser, sama seperti perokok sebenar.

6- Second-hand smoker menyebabkan risiko penyakit paru-paru seperti asma, penyakit paru-paru kronik, keguguran, kanser, kematian bayi secara tiba-tiba (sudden infant death syndrome), penyakit jantung dan berbagai penyakit kronik dan bahaya yang lain.

7- Seramai 41,000 kematian direkodkan di Amerika Syarikat setiap tahun akibat menjadi perokok pasif. Manakala kira-kira 7300 kematian kanser paru-paru adalah akibat menjadi perokok pasif. Manakala sebanyak 5.6 bilion USD kerugian dianggarkan.

Solusi kepada semua ini ialah satu sahaja – berhenti merokok. Sesetengah klinik kesihatan di negara kita menawarkan kaunseling dan khidmat rawatan berhenti merokok, ramai juga yang telah mendapat manfaat daripadanya. Percuma sahaja. Anda boleh daftar di klinik kesihatan terdekat.

Jika suami atau isteri atau diri anda sendiri merokok, sama-samalah nasihatkan diri masing-masing dan tenunglah dalam-dalam mata orang yang tersayang, adakah anda mahu mereka sengsara dengan penyakit yang berpunca daripada anda? Sedangkan mereka adalah manusia yang tidak bersalah dan tidak berdosa? Tepuk dada, tanya diri sendiri.

 

Rujukan :

  1. https://www.cdc.gov/tobacco/data_statistics/fact_sheets/secondhand_smoke/health_effects/index.htm
  2. http://www.lung.org/about-us/blog/2016/06/secondhand-smoke-firsthand-risk.html?referrer=https://www.google.com/
  3. http://www.telegraph.co.uk/news/health/news/7188230/Third-hand-smoke-as-dangerous-as-cigarette-fumes.html
  4. gambar : lintasnews

Munchausen Syndrome : “Sakit” yang Tidak Sakit.

“Pakcik ni datang lagi hari ni? Ni dah masuk hari ke 7 berturut-turut datang kecemasan. Complaint of chest pain lagi ke?” tanya Dr. Kamal kepada Medical Assistant (MA) dari triage yang menolak lelaki lewat 40-an itu di atas kerusi roda.

“Ya doktor. Heavy in nature, pain score 7/10, vitals stable,” jawab MA itu tadi.

Setiap hari selama seminggu ini En. Lau akan datang ke kecemasan, berbeza-beza waktu dan mengadu sakit dada. Ciri-ciri sakitnya itu sama sahaja. Rakan-rakan Medical Officer lain turut mengaku bahawa sebelum ini kira-kira sebulan lepas juga En. Lau pernah datang dengan sakit dada. Namun ketika itu, ECG dibuat memang ada tanda-tanda Acute Coronary Syndrome dan ujian darah Torponin I juga turut meningkat. Memang dimasukkan ke hospital, dan memang sudah ada temujanji untuk klinik cardiology.

Namun hari ini, ECG yang dibuat tidak ada apa-apa tanda bahaya. Beberapa hari lalu datang, IV Ranitidine juga sudah diberi, ketika itu dirawat sebagai acute dyspepsia, dan surat rujukan kepada klinik pakar bedah untuk temujanji endoscopy juga sudah diberi.

“Apa yang buat pakcik ini datang lagi hari ini?” Dr. Kamal bermonolog sendirian.

****************

Kinik kesihatan hari ini sibuk seperti biasa. Dengan berpuluh-puluh temujanji pesakit, pelbagai drama dan aduan dari makcik dan pakcik yang datang sekali 4 ke 5 bulan ini. Di bilik 5, Dr. Mariah duduk di atas kerusinya, sambil membelek kad pesakit yang baru sampai.

“Siti binti Yunus,” Dr. Mariah memanggil nama pesakit dengan nyaring setelah berkali-kali menekan nombor giliran tidak muncul-muncul.

“Selamat pagi cik. Ya, kenapa datang hari ini?” Dr. Mariah memulakan perbualannya seperti biasa.

“Selamat pagi doktor.” pesakit tersebut berhenti menarik nafas. “Macam ini doktor, saya datang hari ini sebab saya rasa tak sedap perut. Sakit sangat. Pedih. Lepas itu merebak ke belakang. Kemudian mula datang sesak nafas. Sekarang pun masih ada sesak nafas.”

Dr. Mariah mendengar dengan teliti. Dibelek-beleknya kad pesakit itu, boleh dilihat rekod lawatan pesakit itu sebelum ini. Sekali seminggu mesti datang. Mengadu perkara yang sama, sakit perut. Rujukan ke pakar pembedahan sudah dibuat, laporan endoskopi sebulan lepas menyatakan semuanya normal. Scan ultrasound dan xray perut juga semua normal, ujian darah juga tidak menunjukkan apa-apa.

“Mak saya dulu ada kanser. Meninggal sebab kanser lah. Saya risau juga saya ada kanser.”

Segala ubat-ubatan canggih telah diberikan, namun katanya tiada kesan.

“Boleh ke buat CT scan atau MRI pula doktor?” Siti tanya memujuk Dr. Mariah agar merujuknya sekali lagi kepada pakar radiologi untuk buat siasatan yang tak perlu.

*****************

Sebagai doktor, kadang kala kita akan jumpa pesakit sebegini. Mengadu macam-macam sakit, aduannya sama, kerap sekali datang berjumpa kita. Kita buat segala ujian yang diperlukan, ternyata segalanya normal, tidak ada yang patut dirisaukan, tapi dia tetap mahu mendapatkan rawatan.

Mendapatkan rawatan sudah jadi satu ketagihan dan kemahuannya.

Pesakit seperti ini mungkin menghidap penyakit yang kita katakan sebagai Munchausen Syndrome.

Ianya adalah satu masalah kesihatan mental yang menyifatkan seseorang itu kerapkali mahu mendapatkan rawatan atau berjumpa doktor dan mengadu masalah kesihatan walaupun tiada apa-apa penyakit yang dihidapinya.

Antara tanda-tanda lain yang perlu dilihat :

  1. Pesakit mempunyai rekod kesihatan yang panjang dan adakalanya rumit dan telah bertemu dengan pelbagai doktor dari pelbagai tempat.
  2. Pesakit juga boleh jadi seseorang yang tahu istilah-istilah perubatan dan penyakit, menyebutnya dengan yakin menyebabkan sesetengah perawat mempercayainya.
  3. Pesakit mungkin memang mempunyai masalah kesihatan serius suatu masa dahulu atau pun ahli keluarga terdekat mempunyai masalah kesihatan serius.
  4. Menurut kajian, antara sebab pesakit kerapkali mahukan rawatan adalah kerana di dunia realiti, mungkin pesakit pernah mengalami trauma ataupun tidak dihargai, lalu menerima rawatan di klinik atau hospital menjadikan pesakit lebih diberikan perhatian dan dihargai. Mungkin juga pesakit lebih rasa selamat.

Bagi perawat kesihatan, jika memang segala punca kepada aduannya didapati tidak mempunyai asas dan bukti yang kukuh, maka Munchausen Syndrome boleh dipertimbangkan dan haruslah mendapat nasihat dari pakar psikiatri.

Namun, anda juga harus berani untuk mengorek dengan lebih mendalam, kerana boleh jadi pesakit mempunyai isu sosial lain seperti dibuli atau dicederakan atau mengalami masalah keganasan rumahtangga atau kemurungan yang menyebabkan dia mencari perlindungan di klinik dan hospital tetapi tidak cukup berani untuk memberitahu anda.

Tapi kalau pesakit mengadu demam tetapi suhu tidak tinggi, selsema dan buat-buat batuk, umurnya masih muda, anda mungkin perlu mempertimbangkan satu lagi sindrom baru- Sindrom Minta MC.

“Pakcik, HbA1c pakcik tinggi”

Sebagai seorang doktor terutama di klinik kesihatan, adalah sudah menjadi rutin untuk bertemu dengan pesakit yang menghidap kencing manis.

Seringkali itu juga kami perlu memaklumkan tentang keputusan darah terkini, antara keputusan tersebut termasuklah HbA1c.

Namun menerangkan apa itu HbA1c dan kenapa bacaan HbA1c itu penting kepada pesakit bukanlah usaha yang mudah juga sebenarnya.

Apa yang selalu diberitahu ialah HbA1c menunjukkan kawalan gula makcik/pakcik di rumah, sama ada gula terkawal atau pun tidak.

1) Jadi apa sebenarnya HbA1c?

Di dalam sel darah merah kita, adanya protein yang dipanggil sebagai hemoglobin. Hemoglobin inilah yang berfungsi membawa oksigen dalam darah. Selain itu, hemoglobin ini juga menyerap molekul glukos yang berada dalam darah lalu membentuk sejenis hemoglobin lain yang dipanggil glycated hemoglobin (hemoglobin yang berglukos/bergula), atau nama lainnya turut dipanggil sebagai HbA1c. Jika paras gula dalam darah tinggi, maka lebih tinggi peratusan HbA1c yang akan dihasilkan.

 

2) Apakah paras normal HbA1c?

HbA1c dalam manusia sihat berjumlah kurang dari 6.5% dari keseluruhan hemoglobin. Apabila parasnya melebihi 6.5%, ini menandakan paras glukos (gula) dalam darah seseorang itu lebih tinggi dari biasa.

 

3) Kenapa HbA1c digunakan bagi menentukan kawalan gula seseorang baik atau tidak?

Apabila gula sudah melekat pada hemoglobin, tindakbalas ini adalah kekal, HbA1c akan kekal bentuknya dan tak boleh diubah kembali. Oleh kerana HbA1c ini berada dalam sel darah merah, hanya apabila jangka hayat sel darah merah berakhir; iaitu kira-kira selama 120 hari, maka barulah HbA1c akan musnah bersamanya. Sel darah merah baru akan dihasilkan selepas itu dan hemoglobin yang baru juga akan mengambil tempat dan akan bertindakbalas dengan paras gula dalam darah ketika tempoh yang baru itu pula.

Maka sepanjang 120 hari jangka hayat sel darah merah itu, paras gula yang berada dalam darah akan memberi impak kepada pembentukan HbA1c. Jika sepanjang 3-4 bulan itu paras gulanya tinggi, maka lebih tinggilah jumlah HbA1c dalam darah.

 

4) Bacaan HbA1c memberi petunjuk apa?

Oleh kerana ada sebahagian sel darah merah yang mungkin akan hancur dan mati lebih awal dari 120 hari, maka paras HbA1c dikira sah untuk menunjukkan purata kawalan gula dalam masa sekurang-kurangnya 3 bulan. Apa yang anda makan, minum, senaman yang anda lakukan, ubat yang anda ambil, semua itu akan memberi impak kepada paras gula dalam tempoh 3 bulan tersebut lalu seterusnya memberi kesan kepada paras HbA1c dalam darah.

Sebagai doktor yang merawat anda, kami akan tahu jika HbA1c anda tinggi, gula anda sebenarnya tidak dikawal dengan baik di rumah, sekaligus menandakan beberapa kebarangkalian- ubat yang ada tidak mencukupi, anda tidak makan ubat dengan baik, atau anda tidak berdisiplin menjaga pemakanan, atau ubat yang diberi tidak dapat berfungsi dengan berkesan. Oleh sebab itu, dengan melihat kepada HbA1c, kami perlu mengubah/meningkatkan rawatan kepada pesakit.

 

5) Bolehkah kita mengetahui berapakah paras gula harian seseorang itu dengan melihat kepada keputusan HbA1c nya?

Walaupun kaedah ini agak kontroversi dan dipertikaikan oleh sesetengah pihak, namun sesetengah organisasi seperti American Diabetes Association menggunapakai kaedah ini. Kaedah ini juga sebenarnya lebih mudah untuk digambarkan kepada pesakit betapa teruk/elok kawalan gula mereka di rumah.

Kaedah kiraan ini dipanggil sebagai estimated average Glucose (eAG)- anggaran purata glukos.

eAG(mg/dl) = 28.7 × A1C − 46.7
eAG(mmol/l) = 1.59 × A1C − 2.59

 

sumber gambar : edinburghdiabetes

Di Malaysia, kita menggunakan unit % untuk HbA1c. Jadi, jika HbA1c anda 9, paras gula harian anda dianggarkan sebanyak 11.8mmol/L. Sangat tinggi dan tak terkawal.

Semakin tinggi bacaan HbA1c, semakin tinggi untuk anda mendapat risiko penyakit jantung, kegagalan buah pinggang, strok dan juga diabetic foot.

Kesimpulannya, HbA1c menunjukkan sejauh mana kawalan gula dalam darah dalam jangka masa panjang. Ianya tidak terkesan jika anda berpuasa atau tidak pada hari mengambil darah.

“Tak Vaksin, Tak Boleh Masuk Sekolah”

Kalau anda enggan memberikan vaksin kepada anak anda, anak anda akan dihalang daripada mendapat akses pendidikan tadika dan pra-sekolah.

Ya, itulah yang bakal berlaku di Australia, apabila Perdana Menterinya Malcolm Turnbull menyeru agar undang-undang digubal bagi menghalang anak-anak yang tidak divaksin daripada masuk ke pusat pendidikan awal kanak-kanak.

Malah, menurutnya, “Ini bukan sekadar pelaksanaan teori semata-mata, tetapi ini adalah antara hidup dan mati,” dan turut mengaitkan dengan kes bayi yang mati akibat batuk kokol di Australia.

“Bila seorang ibu atau bapa berkata dia tidak mahu vaksinkan anaknya, dia bukan sekadar meletakkan anaknya seorang sahaja berisiko, tetapi turut mendedahkan risiko tersebut kepada anak-anak orang lain,” tambah beliau.

Sekurang-kurangnya 3 negeri di Australia, Queensland, New South Wales dan Victoria telah menguatkuasakan undang-undang agar anak-anak perlu divaksinkan dahulu jika mahu menyertai pusat jagaan anak-anak.

Bagaimana kita di Malaysia? Rasanya patut juga buat begini.

Sumber : http://www.bbc.com/news/world-australia-39251585?ocid=socialflow_twitter

Vaksin Penyebab Bayi Berkepala Kecil di Brazil?

Seperti yang kita tahu, sekarang ini sedang menular wabak virus Zika di benua Amerika.

Apa itu virus Zika? Boleh ketahui lanjut dalam artikel kami sebelum ini di sini. 

Jangkitan virus Zika dikaitkan dengan kelahiran bayi berkepala kecil (microcephaly).

5dd08d320bc2dd6e38cf5fd3422c5c3b

Apa yang menarik, telah tersebar di media sosial bahawasanya microcephaly tersebut sebenarnya disebabkan oleh vaksin TDAP (tetanus, diphteria and pertussis) yang diperkenalkan di Brazil beberapa bulan sebelum tercetusnya kelahiran microcephaly secara mendadak.

Apakah perkara ini benar? Adakah bayi microcephaly di Brazil adalah disebabkan oleh vaksin TDAP?

Mari kita semak fakta satu persatu.

1) Dakwaan: TDAP sengaja diberikan kepada ibu mengandung.

Memang baru-baru ini, kerajaan Amerika Syarikat dan United Kingdom telah memperkenalkan vaksin TDAP kepada ibu-ibu mengandung. Ianya kemudian diikuti oleh Brazil.

Vaksin tersebut, malahan di Malaysia, mula diberikan kepada bayi berusia 2 bulan. Namun, oleh kerana merebaknya penyakit batuk kokol (whooping cough), dan bagi mengelakkan penyakit ini tersebar kepada bayi yang masih belum cukup umur 2 bulan, vaksin TDAP telah diperkenalkan kepada ibu mengandung untuk melindungi anak-anak mereka apabila dilahirkan kelak.

Malahan, menularnya wabak batuk kokol (berpunca dari virus Pertussis) yang sepatutnya boleh dielakkan dengan vaksin DTAP untuk bayi 2 bulan, adalah juga disebabkan oleh sikap sesetengah ibu bapa yang enggan memberikan vaksin kepada anak mereka.

2) Dakwaan: TDAP menyebabkan otak bayi tidak membesar secara sempurna.

Pertama sekali, tidak ada satu kajian kukuh yang boleh membuktikan kaitan kedua-dua perkara ini.

Kedua, vaksin TDAP telah digunakan di seluruh dunia, malahan sebelum diperkenalkan kepada ibu mengandung di Brazil, ianya telah diperkenalkan di Amerika Syarikat dan United Kingdom. Kenapakah tidak ada kejadian bayi microcephaly secara mendadak di tempat-tempat lain terutama di AS dan UK?

Ketiga, vaksin tersebut diperkenalkan di fasa akhir kehamilan iaitu minggu ke 27-36. Ketika ini, otak dan tengkorak bayi telah membesar dengan baik, jadi bagaimanakah vaksin yang diberikan pada lewat tempoh kehamilan boleh mengecutkan kembali otak bayi yang telah berkembang?

 

Daging Diproses Punca Kanser-WHO

Adakah anda peminat sosej dan bakon? Mungkin selepas ini anda perlu menukar pilihan makanan anda.

Isnin baru-baru ini, Pertubuhan Kesihatan Sedunia, WHO telah mengesahkan dalam satu laporan yang dikeluarkannya bahawa dgaing yang diproses seperti sosej dan bakon boleh menyebabkan kanser.

Laporan itu dikeluarkan oleh Agensi Antarabangsa Kajian Kanser yang telah mengumpulkan saintis seluruh dunia dan membincangkan perkara ini sejak setahun yang lepas.

Menurut Dr. Kait Straif, wakil agensi tersebut, risiko untuk mendapat kanser usus daripada memakan daging proses secara individunya adalah kecil, namun risiko ini semakin bertambah dengan pengambilan yang semakin meningkat.

 

Tidak Mahu Vaksin Polio? Cacat Kekal Mungkin Menanti Anak Anda.

Kita sedia maklum ada kalangan rakyat Malaysia yang tidak mahu ambil vaksin untuk anak mereka.

Dalam program imunisasi, antara vaksin yang diberikan ialah vaksin Polio. Malaysia sudah tidak ada lagi jangkitan virus Polio liar sejak berpuluh tahun, antara sebabnya ialah kerana usaha pemberian vaksin polio ini.

Tahukah anda virus Polio boleh menjangkiti saraf tunjang dan seterusnya melumpuhkan kaki? Otot kaki semakin lama semakin mengecil dan tidak berupaya untuk bergerak lagi.

Kesannya, kecacatan kekal. Adakah ada rawatan dan penyembuh? TIADA.

poliwho002

Di atas ini adalah gambar sekumpulan kanak-kanak Nigeria yang mengalami kecacatan kekal akibat Polio. Nigeria kini hampir berjaya menghapuskan Polio hasil usaha vaksinisasinya.

poliaap001

Di atas ini pula adalah gambar pesakit kanak-kanak yang mengalami Polio terpaksa menggunakan alat bantuan untuk mengembangkan paru-parunya, juga dikenali “paru-paru besi”.

Hindari kejahilan, jadilah ibu bapa yang bertanggungjawab.

Ujian DNA Lelaki Ini Tak Sepadan Dengan Anaknya, Dan Ini Adalah Sebabnya Yang Pasti Memeranjatkan Anda.

Kisahya bermula apabila sepasang suami isteri di Amerika Syarikat mempunyai kepayahan dalam mendapatkan anak kedua mereka. Bagi mengatasi masalah ini, mereka pergi mendapatkan rawatan di klinik kesuburan.

Dengan kaedah intrauterine insemination (memasukkan air mani lelaki ke dalam rahim wanita) hasilnya isterinya selamat mengandungkan dan melahirkan seorang bayi.

Namun mereka merasa hairan apabila darah anak mereka tidak sepadan dengan darah mereka. Mereka berdua mempunyai kumpulan darah A, manakala anaknya AB. Pada awalnya mereka beranggapan pihak klinik telah mencampurkan air mani yang salah, namun setelah disiasat, tidak berlaku sebegitu.

Lalu mereka mengambil keputusan untuk membuat siasatan lanjut dengan membuat ujian DNA. Dua sampel DNA telah diambil daripada lelaki tersebut, satu daripada bahagian dalam mulutnya, satu lagi daripada spermanya. Lalu dipadankan dengan DNA anaknya.

Alangkah terperanjatnya apabila didapati DNA daripada mulut lelaki itu dengan DNA daripada spermanya tidak sama. Tetapi DNA daripada spermanya sepadan dengan DNA anaknya.

Ini membuktikan bahawa lelaki tersebut mempunyai dua set DNA berbeza, di mana fenomena ini dipanggil sebagai Chimera. Pada kebiasaannya, seseorang individu mempunyai satu sahaja set DNA dan ianya tetap sama walaupun diambil daripada bahagian tubuh badan yang berbeza. Namun lelaki ini mempunyai dua set DNA berbeza, dan hanya salah satu sahaja set DNA yang diwariskan kepada anaknya.

Bagaimanakah fenomena ini boleh berlaku kepada lelaki tersebut? Ketika lelaki itu masih lagi dalam kandungan ibunya, dia mempunyai kembar. Namun, kembarnya itu mati ketika masih dalam bentuk gumpalan sel lalu sel-sel itu diserap ke dalam lelaki tersebut termasuklah DNA nya. Maka secara bahasa yang lebih mudah, lelaki itu adalah gabungan dua individu, dirinya dan kembarnya yang telah mati sebelum dilahirkan.

 

Sumber: iflscience

8 Perkara Yang Mempengaruhi Mimpi Anda

Adakah mimpi mempunyai kaitan dengan fisiologi tubuh badan kita atau sekadar terjadi secara spontan? Ketahui 8 faktor yang boleh mempengaruhi mimpi anda.

1) Kedudukan

Tidur di sebelah kanan lebih memberi keselesaan dan membuatkan kita lebih berfungsi dengan baik selepas jaga.

Manakala tidur di sebelah kiri akan lebih mudah mendapat mimpi ngeri dan mimpi pelik.

 

2) Bau

Bau yang busuk akan memberi kita mimpi ngeri manakala bau yang baik dan wangi akan memberikan kita mimpi yang indah.

 

3) Bunyi

Otak tetap akan menafsirkan bunyi walaupun ketika tidur. Sebab itu lagu yang terpasang ketika tidur turut boleh memasuki mimpi.

 

4) Penghapusan

Sesuatu yang kita semakin cuba hapuskan daripada minda, maka perkara itu akan semakin mempengaruhi mimpi kita. Maka jangan terkejut jika sesuatu yang kita tidak suka seperti majikan, tugasan kerja atau masalah-masalah harian akan menghantui kita ketika kita pejamkan mata.

 

5) Ubat-ubatan

Vitamin B6 akan menjadikan mimpi lebih mudah diingati dan lebih nampak seperti kehidupan sebenar. Ini kerana ia menukar asid amino kepada serotonin yang merangsang otak ketika kitaran REM. Ubatan lain yang menghasilkan mimpi realistik dan pelik antaranya ialah ubat tidur dan anti-malaria.

 

6) Permainan video

Kajian menyatakan bahawa pemain permainan video lebih mampu untuk mengawal watak di dalam mimpi.

 

7) Kitaran Circadian

Mereka yang tidur lewat akan lebih mudah mengalami mimpi buruk. Ini kerana kitaran Circadian mereka terganggu. Malah mereka lebih mudah mengalami kemurungan dan kerisauan yang menyebabkan mereka mengalami mimpi pelik dan buruk.

 

8) Aktiviti Magnetik Bumi

Kajian telah dilakukan di utara Norway ketika musim sejuk, di mana Aurora sedang berlaku hasil dari meningkatnya aktiviti magnetik bumi ketika itu. Ia menunjukan melatonin, hormon manusia yang berfungsi untuk mengawal Kitaran Circadian (kitaran jam biologi manusia) berkurang. Maka disimpulkan bahawa semakin kurangnya aktiviti magnetik bumi, semakin tinggi kebarangkalian mengalami mimpi pelik.

 

 

Kredit: Healthcentral

6 Fakta Tentang Demam Kepialu Yang Anda Perlu Tahu

Apa itu demam kepialu?

Dalam bahasa inggeris lebih dikenali sebagai Typhoid fever, adalah sejenis penyakit jangkitan kuman yang melibatkan pelbagai sistem tubuh badan, berpunca dari bakteria Salmonella Typhii.

 

Apakah sebab terjadinya demam kepialu?

Demam kepialu adalah disebabkan jangkitan oleh bakteria Salmonella Typhii yang terdapat di dalam makanan dan minuman. Bakteria ini berada di dalam sistem penghadaman pembawa bakteria yang seterusnya dibawa keluar melalui najis. Ianya mudah tersebar apabila pembawa bakteria yang juga pengendali makanan tidak mengamalkan kaedah basuh tangan yang bersih atau mengambil bekalan air minuman dari sumber air yang tercemar.

 

Apakah tanda-tanda terkena jangkitan demam kepialu?

Tanda-tanda jangkitan akan bermula kira-kira satu ke dua minggu selepas bakteria memasuki badan.

Minggu pertama :

Demam, sakit perut memulas, sembelit, sakit kepala, batuk kering dan juga keletihan. Pada akhir minggu, ruam bintik-bintik kemerahan akan muncul di badan.

Minggu kedua :

Tanda-tanda pada minggu pertama menjadi semakin kuat. Saiz perut membesar dan buncit.

Minggu ketiga :

Gejala semakin teruk dan saluran pemakanan mungkin boleh berlubang dan berdarah. Status mental pesakit akan terjejas, menjadi mudah keliru dan mendapat serangan psikosis. Ketika ini, penyakit ini boleh membawa maut.

Minggu keempat :

Jika pesakit masih hidup, tanda-tanda penyakit akan semakin pulih, namun pesakit akan menjadi pembawa kronik bakteria yang boleh menyebarkan penyakit kepada orang lain pula.

 

Bolehkah demam kepialu membawa maut?

Jika tidak dirawat, statistik menunjukkan risiko kematian adalah sebanyak 10-30%.

 

Bagaimanakah demam kepialu dirawat?

Demam kepialu dirawat dengan memberikan antibiotik kepada pesakit dan juga memastikan pesakit mendapat air dan electrolytes yang mencukupi. Selalunya pesakit memerlukan rawatan di hospital selama seminggu.

 

Apakah langkah pencegahan yang perlu dilakukan?

Sebagai orang awam, pilihlah tempat makan yang bersih dan bukan di kawasan yang dikenali tersebarnya penyakit demam kepialu. Makanan yang panas dan baru dimasak perlu menjadi keutamaan.

Sebagai pengendali makanan, pastikan anda mengamalkan kaedah basuh tangan yang betul. Pastikan pekerja-pekerja anda mematuhi dan mengamalkan kebersihan tangan yang sepatutnya.